چطور قربانی کلاهبرداری بازی آنلاین نشویم

5
(1)

چطور اسکم نشویم ؟

و یا به عبارتی گرفتار کلاهبرداری بازی آنلاین نشویم

کلاهبرداری و اسکم (Scam) در بازی های آنلاین به خصوص World of Warcraft به گذشته بسیار دور باز می گردد و کلاهبرداران همواره به روش های مختلف درون بازی و یا حتی بیرون از بازی قربانیان خود را سرکیسه می کنند!
اسکمر ها به مرور زمان روش های مختلفی برای اسکم ابداع می کنند و چه بسا بازیکن های باتجربه نیز از این روش ها در امان نخواهند بود.

اولین مقاله در ایران برای جلوگیری از کلاهبرداری بازی آنلاین 🙂

کلاهبرداری های مربوط به بازی های آنلاین برای تمام بازیکنان اتفاق خواهد افتاد و هیچ استثنائی قائل نمی شود.
برای اجتناب از Scam تنها کافیست از چندین اصول اساسی پیروی کنیم که در ادامه بررسی می کنیم

چرا گرفتار اسکمر (کلاهبردار) می شویم؟

پیشنهاد عالی برای معامله!
مهمترین عاملی که باعث کلاهبرداری بازی آنلاین می شود یک پیشنهاد غیر معمول و همراه با سود بالا برای بازیکن می باشد.
یک کلاهبردار حرفه ای با یک پیشنهاد خوب و درگیر کردن ذهن شما به مسائل خاص، اقدام به کلاهبرداری می کند.
مهم نیست که چقدر بازیکن باتجربه ای هستید، کلاهبرداران نیز به اندازه شما با تجربه هستند و می دانند که چطور تمرکز شما را از احتمال کلاهبرداری دور کنند.

بررسی انواع کلاهبرداری درون بازی و راه های اجتناب

1- کلاهبرداری محصولات درون بازی
2- کلاهبرداری بیرون از بازی

کلاهبرداری محصولات درون بازی

اولین و شایع ترین نوع کلاهبرداری که قصد بررسی آن را داریم، کلاهبرداری محصولات درون بازی است که از گذشته بسیار دور برقرار بوده است.
در این نوع کلاهبرداری شخص Scammer (یا همان کلاهبردار)، طلا و یا محصول شما را ابتدا دریافت می کند ولی در ازای آن چیزی پرداخت نمی کند…
در بازی هایی مانند World of Warcraft سرور های بلیزارد و یا وارمین، شکایت شما از بازیکن راه به جایی نخواهد برد مگر آنکه تعداد زیادی بازیکن شخص مورد نظر را Report کنند.

راه های اجتناب از کلاهبرداری درون بازی

1- از اعتماد به اشخاصی که دستاورد های درون بازی پایینی دارند خودداری کنید (مانند هیرو های لول 1 در وارکرفت و یا هیرو با Achievement پایین)

2- معامله را به صورت یکجا انجام ندهید، اگر باور دارید شخص مورد نظر کلاهبردار نیست و تصمیم گرفتید که اول شما معامله را اغاز کنید به هیچ وجه تمام محصول را (طلا درون بازی و …) یکجا تحویل ندهید. برای مثال یک معامله را به چندین مرحله تبدیل کنید و از مبلغ بسیار پایین شروع کنید. شخصی که کلاهبردار نباشد به هیچ وجه مشکلی با انجام معامله با مبالغ پایین نخواهد داشت و اجازه ندهید با بهانه های مختلف مبلغ را بالا ببرد
(یکی از اصلی ترین شگردهای کلاهبرداران، راضی نبودن به مبالغ پایین و چند مرحله ای بودن معامله است. آنها از لفظ هایی مانند “من شناخته شده هستم” و یا اینکه “معامله بیش از حد طولانی می شود” یا موارد مشابه ذهن شما را منحرف می کنند)

3- اگر در کانال های دیسکورد که خدمات درون بازی انجام می دهند فعالیت می کنید، به هیچ وجه درخواست های دوستی اشخاصی که نمی شناسید قبول نکنید. این اشخاص در صورتی که در Friend’s List شما باشند می توانند اطلاعات Reputation در چنل های دیسکورد را جعل کنند و مانند یک فروشنده و یا خریدار حرفه ای و شناخته شده گلد به نظر برسند

4- در صورتی که قصد جابجایی Gold/Coin بین دو سرور مختلف از یک بازی را دارید؛ از شخصی که گلد را جابجا می کند بخواهید ابتدا موجودی Gold خود در سرور مقصد را به شما نشان دهد (بعضی افراد مبلغی طلا از شما دریافت می کنند و در سرور دیگر معادل آن را همراه با کارمزد به شما تحویل می دهند که ابتدا باید مطمئن شوید آنها در سرور مقصد موجودی ای برای تحویل دارند)

5- اگر تصمیم دارید محصول بازی خود را برای بازی دیگر ی معامله کنید، (برای مثال Gold بازی WOW برای Skin های بازی Dota2) مطمئن شوید شخص مورد نظر محصول مورد نظر را دارا می باشد و همچنین شخص قابل اعتمادی است

6- اگر شخصی ادعا می کند که استریمر حرفه ای در Twitch و یا سایر شبکه های اجتماعی است، از او بخواهید در همان شبکه اجتماعی با شما ارتباط برقرا کند

کلاهبرداری بیرون از بازی

منظور ما از کلاهبرداری بیرون بازی، خرید و یا فروش محصولات درون بازی در ازای پول واقعی است. 
این روش از معاملات در اکثر بازی های آنلاین غیر قانونی می باشد و نباید انتظار هیچگونه پشتیبانی از طریق بازی داشته باشید

راه های اجتناب از کلاهبرداری بیرون از بازی

1- اگر با سایت همکاری می کنید مطمئن شوید سایت مورد نظر دارای نماد اعتماد الکترونیکی می باشد، تحت این شرایط در صورت بروز کلاهبرداری می توانید به آسانی از طریق مراجع قانونی اقدام به شکایت کنید (در صورتی که قصد کسب درآمد از بازی وارکرفت روی لینک کلیک کنید)

2- اگر با اشخاص همکاری می کنید شناخته شدن به تنهایی کافی نیست و بسیاری از کلاهبرداران از الفاظی مانند ما شناخته شده هستیم استفاده می کنند. در صورت همکاری با شخصی که اطلاعات هویتی او در دسترس نیست باید هر لحظه انتظار کلاهبرداری را داشته باشید. (بسیاری از اشخاصی که به اصلاح شناخته شده هستند، زمانی که گردش مالی آنها به حد بالایی می رسد اقدام به کلاهبرداری های بسیار بزرگی می کنند. گردش مالی خرید و فروش محصولات بازی های بزرگ مانند World of Warcraft طی یک هفته ممکن است به چندین میلیارد تومان برسد)

3- اگر با گروه و یا شبکه های اجتماعی مانند دیسکورد فعالیت می کنید لازم است بدانید که که این چنل ها به آسانی می توانند با دنبال کننده های تقلبی مانند یک محیط پرمخاطب و شناخته شده به نظر برسند (مانند کلاهبرداری بزرگ یکی از چنل های دیسکورد خرید محصولات وارکرفت در دی ماه 1400)

چطور ممکنه با دونستن تمامی موارد فوق، باز هم گرفتار کلاهبرداری بازی آنلاین بشیم ؟

کلاهبرداری بازی آنلاین

کلاهبردار حرفه ای و نداشتن تمرکز کافی !
نکته جالب اینجاست که دو هفته قبل از نوشتن این مقاله، خود من هم گرفتار کلاهبرداری شدم 😀 دلیلش هم این بود بعد از یک روز کامل معامله موفق، آخرین شخصی  که با پیشنهاد خیلی خوب سراغم اومد، از اینکه من تمرکز کافی ندارم استفاده کرد و ذهن من رو به طور کامل درگیر چانه زنی برای قیمت کرد. این شخص اونقدر توی بازی با ذهن مهارت داشت که عملا تمام مواردی که بالا نوشته رو نقض کرده بود و با این حال من تصمیم گرفتم بهش اعتماد کنم !!!
1- هیرو lvl 1 در بازی world of warcraft
2- بدون هیچ دستاوردی توی بازی
3- بدون اینکه محصول مورد نظر رو قبل از پرداخت وجه به من نشون بده
 4- حتی راضی نمیشد پرداخت رو به چند مرحله تقسیم کنم 😀
هرچند که مبلغ معامله فقط 100 هزار تومان بود و شخص خارجی مورد نظر با Add Friend کردن در دیسکورد، اطلاعات هویتی خودش رو در چنل معتبر wow market جعل کرده بود اما با این وجود اونقدر توی بازی با ذهن مهارت داشت که من همه ی اصول اساسی خودم در معامله رو فراموش کردم!

امیدوارم از این مقاله لذت برده باشین 🙂

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

You cannot copy content of this page

×
اسکرول به بالا